Cref -Emdr

Tijdens het coachen met paarden zie ik regelmatig mensen die zich niet bewust zijn van een oud trauma of nare gebeurtenis die nog steeds invloed heeft op hun dagelijks leven.

Daarnaast zie ik ook mensen die zich bewust zijn van hun handelen en gedrag. Ze weten ook wat ze moeten veranderen en hebben daaraan hard gewerkt door middel van verschillende ontwikkeltrajecten. Maar waar het vaak stagneert, is hoe dat dan te veranderen.

Deze mensen komen met allerlei lichamelijke- of psychische klachten, zoals slaapproblemen, stress, burn-out, zijn vermoeid, depressief, boos of prikkelbaar, verdrietig of ze hebben onverklaarbare pijn en concentratieproblemen. Dan blijkt soms dat er sprake is van een complex trauma, een opeenstapeling van negatieve gebeurtenissen, waardoor patronen maar moeizaam doorbroken kunnen worden.

Ons lichaam heeft een zelfregulerend vermogen om trauma’s in ons brein te verwerken. Dit gebeurt grotendeels in de nacht tijdens de REM slaap (Rapid Eye Movement). Dan kan een (nare) ervaring via je hippocampus (het werkgeheugen) naar je neo cortex (je lange termijngeheugen) gaan. Het lichaam is tijdens de REM slaap heel ontspannen, je ogen daarentegen bewegen dan heel snel van links naar rechts en van rechts naar links. Het verwerken kan beginnen. Een goede nachtrust is dus heel belangrijk voor de verwerking van trauma’s en heftige gebeurtenissen. Een trauma heeft ongeveer 4-6 weken de tijd nodig om op deze manier verwerkt te worden, maar sommige gebeurtenissen hebben zo’n impact gehad, dat het brein niet in staat is om ze te verwerken. De gebeurtenis en de emoties die het oproept zitten als het ware nog vast in het brein. En elke keer als je in een soortgelijke situatie komt, wordt dat gevoel weer getriggerd. Gelukkig is er een methode om deze negatief beladen ervaringen toch in je brein te verwerken:

EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing), is een geprotocolleerde behandelmethode, ontwikkeld door de Amerikaanse psychologe Francine Shapiro. De methode is geschikt voor kinderen, jongeren en volwassenen. Tijdens de EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing),wordt de REM slaap gesimuleerd door middel van oogbewegingen, zachte piepjes in de oren, tikjes op schouders, handen, knieën en voeten, zodat net als bij de REM-slaap de (nare) ervaring via je hippocampus (het werkgeheugen) naar je neo cortex (je lange termijngeheugen) gaan.

Er worden als het ware nieuwe banen in je brein aangemaakt, waardoor je de (nare) gebeurtenis niet vergeet, maar je er geen of minder emotie meer bij beleeft.

RDI 

RDI (Resource Development and Installation) of positieve EMDR is een interventie binnen de Cref-EMDR therapie. Soms is een trauma nog te moeilijk om naar te kijken en is het beter om eerst RDI toe te passen. Je krijgt zo handvatten om met angst om te gaan en je vergroot ook de draagkracht om daadwerkelijk een trauma te verwerken. Het is een ‘IK-versterking’ door hulpbronnen te ontwikkelen en in het brein te installeren. Ik pas RDI bijvoorbeeld toe bij faalangst, examenvrees en bij pesten. Het toepassen tussen de paarden blijkt ook nog eens extra heilzaam te werken.

Voor wie?

Voor kinderen, jongeren en volwassenen die een heftige gebeurtenis meegemaakt hebben. Dat kan een fysieke wond zijn zoals een gebroken been, maar dat kan ook een psychische ‘wond’ zijn, bijvoorbeeld veroorzaakt door een (echt-) scheiding, pesten of buitengesloten worden. Wat precies traumatisch is, kan verschillen van persoon tot persoon.